Alla inlägg under december 2010

Av Kenzo - 23 december 2010 19:08

  

Av Kenzo - 22 december 2010 22:39

Hallå dagboken!


Helgen som gick stannade jag som sagt hemma från Stockholmsresan med shopping och hundutställning. Ångrade mig lite när jag vaknade på fredag morgon, men efter att ha stämt av med kroppen så kändes det som jag tagit rätt beslut.


Gjorde inte alls många knop på fredag förutom det nödvändigaste, lördag började livsandarna återvända och jag beslutatde mig för att fira födelsedagen några dagar för tidigt, på söndag.


Fixade lite enkel mat och tårta till nära och kära som kom och uppvaktade mig, lite konstigt när inte Carro var hemma eftersom vi alltid brukar slå ihop våra födelsedagar.


Måndag kväll ringde vi och sjöng för Carro på 19-års dagen, som då redan var inne på sin födelsedag, tisdag morgon! Märkligt det blir när man är på var sin sida jordklotet. Carros kompis Maja har fått besök av sin syster Anna som var snäll att ta med några små paket till Carro i julklapp och födelsedagspresent.


Tisdag blev det promenad i kylan -15 men vindstilla och utans snöfall för första gången sedan torsdag så det var riktigt skönt. Efter lunch åkte jag, Maria och Ebba upp till mormor och hälsade på innan det blev dags att stånga sig in på Coops parkering för att handla. Åkte ner till Zoobutiken som hade kvällsöppet för att köpa foder och kunde inte hålla mig ifrån att köpa en liiiiten julklapp till Kenzo heller ;)


I dag vad det så dags för mig att fylla år, blev uppvaktad med paket, blommor och sång strax innan julkalendern som jag tittar på varje morgon ;). Åkte sen och uppvaktade en 60-åring i Västra Glesbygden tillsammans med en kompis. Utrustade med långkallingar, mössor och täckbyxor, ifall bilen skulle få för sig att stanna. Nu gick det alldeles galant, även om tempmätaren visade -30 grader som minst. Tänkte slå till att handla några småsaker i bygdens lanthandel, men tji fick jag då det bara var öppen mellan 15-19 på onsdagar.....


I kväll har jag haft födelsedagsfrämmande av Karin och sen av Frida och Jennie. Efter det har vi kätt julgranen och försökt stämma av allt. Tror det måste bli en sväng till stan i morrn i alla fall......



Nej, Bözzet det är INTE dina. Du har faktiskt inte varit riktigt snäll i år (heller). Riva tapeter och bitas i hälsenorna får du sluta med, så ska jag fundera.......;)

 
Julefrid i ful-soffan :)


     
Årets gran, av egen uppfödning ;) 

Av Kenzo - 16 december 2010 20:29

Hallå dagboken!


Så har 3:e advent passerat, tiden går extra fort den här årstiden. Förra helgen var jag först hundvakt till Lenas lilla Kelpievalp Lakki och på Lördag var jag barnvkat till lilla Ebba som t.om sov över! Sov som en stock i hela tolv timmar, vilken gullunge  


I veckan som varit har Anders pysslat borta i huset där Emmas rum nu är färdigt. Emma och jag har tillverkat lite julgodis, ja anders gjorde faktiskt knäcken.


I dag skulle jag åkt med Karin och Lena ner till Stockholm och gått på stan, varit på hundutställning och annat trevligt, men eftersom jag är så dålig i nacken just nu så kände jag att en bilresa ner till Stockholm skulle betyda mer eller mindre sängläge hela julhelgen så det blev till att stanna hemma. Jättetråkigt men så är det ibland.


Helgen blir lugn och förhoppningsvis lite vila, vi får se. Idag har det varit snöstorm mest hela dagen, och nu är det nästan nollgradigt och blåser så att knappt Kenzo vill gå ut och då är det RIKTIGT dåligt väder ;)



Hittade ett paket Hot dogs i frysen, blev lite korvgrillning i kaminen, den stirriga hunden längst till höger fick inte vara med på bild...


 
Julgodistillverkningen klar för kvällen: knäck, vaniljfudge, chokladcrisp
med nutella och nogat och nån annan fudge med nötter och kondenserad mjölk. Bözzet inspekterar. 

 
Anders häller upp knäck 

Emma är tärna i luciatåget på skolan

     
Emmas nya rum från båda hållen

Av Kenzo - 1 december 2010 22:23

Hallå dagboken!


Så har det gått ett par veckor igen, utan att man vet var tiden tagit vägen?


Helgen som gick befann vi oss i Stockholm. Åkte tåg ner på fredag, bodde på hotell i Alvik tillsammans med två andra kompis par. Hann med både "Golden hits" och "We will rock you" -en Queen musical. Golden Hits var bättre tycker jag, kanske är jag inte en tillräcklig Queen fantast? Vi hann också med att träffa syster Karin, Owe och barnen en liten stund, springa ett antal mil i affärer, äta vansinnigt god mat på en restaurang i gamla stan. Fort var helgen slut och vi hemma igen. hämtade Kenzo hos Karin i Själevad som passat honom.


Måndag åkte jag med mamma och hälsade på mormor som bor på ett äldreboende, hon har blivit lite tröttare de sista veckorna. Hon fyller ju 97 år i mars men har varit rätt så pigg hitills.


Tisdag åkte jag och hämtade Kelly som ska bo hos oss medan matte är på bussresa. Sen blev det promenad, en rask sådan med en kort fikapaus, det var -18 då vi började gå. Med massor med kläder och täcken på hundarna så gick det bara fint :)


Efter lunch kom Maria och Ebba och hälsade på. Kenzo är ju tokig i barn och hämtade sin allra finaste leksak som inte gärna lånar ut till nån och ville att Ebba och han skulle leka. Endera dragkamp eller att Ebba ska kasta den. En liiiten dragkamp blev det i alla fall, inte lätt att begripa vad en knasig Tollare vill då man är 8 månader.....;)


I morrn blir det att åka till Umeå och få nacken i något bättre skick, kommer att känna skönt efteråt i alla fall. Sen blir det julfest med RTP, härligt då är middagen räddad :)



Emma och jag har bakat lussekatter...


  
Kenzo och Ebba leker :) 

Ovido - Quiz & Flashcards